Miért mondja azt Dr. Dennison, hogy
a mozgás a tanulás kapuja?…
(…Ki az a Dr. Dennison?) .
A kisgyerek már magzatként is mozog, és születésétől kezdve egyre bonyolultabb mozgásokat végez. Ez hozza magával az idegrendszere fejlődését, ami aztán képessé teszi őt a tanulásra. Azt is mondhatnánk, hogy ha nem mozognánk, nem is lenne szükségünk agyra.
Amikor elkezdődik az iskola, a kis elsős azért ül meg olyan nehezen a padban, mert számára a mozgás elemi szükséglet. Ahhoz, hogy koncentrálni, tanulni tudjon, mozognia kell, mert ő a mozgás által tapasztal.
Nos, ha nagyon le akarom egyszerűsíteni a választ Dr. Dennison kérdését illetően, a magam részéről – miután nem az első és nem is a második mozgásterápia az övé ami elérhető nálunk – azt kell mondanom, hogy a tanulás értelme és célja a mozgás kezelése.
Ami ránk, felnőttekre is igaz, hiszen a gondolkodásunk célja sem más, mint hogy felbecsülje az erőfeszítéseinket, és megtalálja a kifejtése legjobb módját – legyen szó akár egy kavics félrepöcköléséről vagy egy piramis felépítéséről, és bármilyen más dologról, amin változtatni akarunk az erőfeszítésünk által.
A hétköznapokban nem minden gyerekből lesz sztárügyvéd vagy atomfizikus, de a világnak nem is erre van szüksége. Ezért felesleges, hogy az iskolában a gyerekeket versenyistállóba kényszerítsék, és azt éreztessék velük, hogy buták. Ez nem csak felesleges, de kifejezetten káros is, mi több: Épp a szöges ellentéte annak, amire az iskolának törekednie kellene!
A tanulás a mozgáson keresztül valósul meg, ahogy a megtanult adat működőképessége is csak mozgás, működés közben derülhet ki. De az iskola nem így működik: Rengeteg olyan információt tömnek a gyerekek fejébe, amit nem próbáltatnak ki velük működés közben. így nem juthatnak gyakorlatban használható, érdemi tudáshoz, ami feleslegessé teszi az iskolában töltött éveket.
De van ebben valami még rosszabb is: Leértékelik, kritizálják, rossz jegyekkel, büntetéssel illetik a gyerekeket, ha nem képesek bemagolni az információkat, amiket – ebben a formában legalábbis – úgy sem fognak használni.
A kritika, a leértékelés pedig sokkal inkább az erő, mint az ész érvényesülése. Így a gyerek nem azt tanulja meg, hogy “többet ésszel, mint erővel”, hanem azt, hogy meg kell hunyászkodnia, hogy félnie kell a megmérettetéstől.
Elhitetik vele, hogy buta, hogy nem képes arra, amire képesnek kellene lennie.
Ha pedig elhiszi, akkor nem csak a tanulástól megy el a kedve,
de lassan minden más személyes céljától is,
így végül már NEM AKAR SEMMIT…
BIZTOSAN EZT AKARJUK…?
Ennek a mechanizmusnak sajnos minden gyerek ki van téve, és még ha nem is mindegyiküket juttatja el az itt leírt katasztrofális állapotig, mindegyikükre nyomást, stresszt, elkerülhetetlenül negatív hatást gyakorol.
A stressz mindenkit, vagyis gyereket, felnőttet egyaránt lefelé nyom egy olyan skálán, aminek a tetején a jókedv, a tettre készség és a kreativitás, a teljes mértékben kifelé irányuló figyelem van.
Ahogy nő a stressz, nő a fenyegetés a környezetben, úgy száll el a jókedv, és a többi, mert a figyelem előbb szétszóródik, mivel érzékeli, keresi a fenyegetés forrását. Ezen a ponton a tanulás már nem kap elég figyelmet, de ha továbbra is hat a stressz, akkor a figyelem kényszeresen rögzül a fenyegetés forrásán, és már egyáltalán nem marad a tanulásra.
Ahogy megy tovább lefelé, teljesen átveszik felette az irányítást a reaktív, tehát inger-reakción, vagyis nem józan gondolkodáson alapuló túlélési automatizmusok – ellenségesség, düh, félelem majd apátia –, vagyis végül a figyelme teljesen befelé fordul.
Te meddig jutottál ezen a skálán az iskoláddal kapcsolatban?
Mondjuk amikor izgultál a feleléstől, ezért nem tudtad?
(Tudnál saját példát mondani rá?)
A képesség kéz a kézben jár a hajlandósággal, és ha valaki elég leértékelést kapott valamivel kapcsolatban, akkor arra nem lesz hajlandó. Ha azt mondták neki, hogy ne énekeljen, mert hamis, akkor nem fog énekelni, mert elvették tőle a kedvét. De ha rávesszük arra, hogy csak egyetlen hangot adjon ki, az biztosan nem lesz hamis, mert ennek a kijelentéséhez viszonyítani kellene azt egy másik hanghoz. Így aztán megdicsérjük, és már hajlandóbb lesz énekelni.
Mit csináltunk?
Találtunk egy olyan apró lépést, amit hajlandó és képes megtenni. Ő megtette, és felismerte, hogy meg tudja tenni: Ki tud adni egy énekhangot tisztán, vagy odébb tud pöckölni egy kavicsot. Így már nincs más dolgunk, mint a megfelelő fokozatossággal egyre nagyobb köveket rakunk elé. Végül képes lesz piramist építeni…
EGYSZERŰ
mozdulatokkal,
a meghatározott képességért
JÁTÉKOS
hangulatban,
a stressz oldásával
TELJES
aggyal tanulva,
csak mozgással dolgozva
A gyerek rájön, ráérez arra, hogy képes kontrollálni a saját mozgását, a siker élménye pedig nem csak az általános hangulatán, de a képességein is javít – hiszen most felfelé megy azon a bizonyos skálán! A világ egyre és egyre nagyobb részét hajlandó és képes kezelni, egyre nagyobb részével képes kommunikációba kerülni: jobban látni, jobban hallani, bármi módon kapcsolatban lenni vele. Egyszerűen azért, mert már nem tart tőle annyira. Még mindig bonyolultnak tűnik?
(Ugye, nem az!)
a tanuláshoz kapcsolódóan szorong, ha ellenállása van a tanulással szemben (nem szívesen ír, számol, vagy bármi hasonló), ha szeretne koncentráltabb lenni, kihozni magából a maximumot – nos, akkor a Brain Gym a legmegfelelőbb módszer a számára.
Hozd el!
A BRAIN GYM valamikor a ‘80-as években, egy sérült gyerek olvasását segítő programnak indult (ez a gyerek bizony, maga Dr. Dennison volt…!), mára több mint 80 országban nyújt segítséget emberek ezrei számára – és a Te gyerekednek is segít!
Gyöngyösi-Balogh Andrea
tanulási képességfejlesztő specialista
+36 70 650 8343